04/03/2020

Επιστολή για Διαχείριση της κυκλοφορίας των τουριστικών λεωφορείων στην κεντρική περιοχή της Αθήνας και αίτημα επείγουσας διενέργειας κυκλοφοριακής μελέτης.

Αθήνα, 4 Μαρτίου 2020 //Α.Π: 3692

ΕΠΕΙΓΟΝ

Προς:     κύριο Γιώργο Πατούλη, Περιφερειάρχη Αττικής

            

Αξιότιμε κύριε Περιφερειάρχα,

 Όπως εκτενώς σας αναφέραμε και στη μεταξύ μας συνάντηση στις 24/01 τα ολοένα και μεγαλύτερα σε χωρητικότητα κρουαζιερόπλοια που επιλέγουν για επίσκεψη την Αθήνα και οι εκτιμήσεις για περαιτέρω αύξηση των παραδοσιακών επισκεπτών καθιστούν επιτακτική την ανάγκη να βρεθούν πρακτικές λύσεις ώστε να διευκολυνθεί η εξυπηρέτηση των επισκεπτών στο μέγιστο δυνατό βαθμό και η προσπέλαση των τουριστικών λεωφορείων από τον Πειραιά στην κεντρική περιοχή  της Αθήνας.

 Σαν κεντρική περιοχή της Αθήνας εννοούμε την περιοχή που περικλείεται από τις οδούς Π. Τσαλδάρη, Χαμοστέρνας, Καλλιρόης, Λαγουμιτζή, Συγγρού, Καλλιρόης, Αρδηττού, Β.Κωνσταντίνου, Β. Σοφίας, Ελ. Βενιζέλου. Μέσα στην περιοχή αυτή κινούνται καθημερινά τα τουριστικά λεωφορεία, ενώ τα κυριότερα προβλήματα έχουν εμπειρικά διαπιστωθεί και καταγραφεί στα κομβικά για τον τουρισμό σημεία, όπως η Διονυσίου Αρεοπαγίτου- εστιατόριο «Διόνυσος» – Ηρώδειο,  το θέατρο Δώρας Στράτου, το άγαλμα Μελίνας Μερκούρη, η Βασιλίσσης Όλγας-Ζάππειο, το Καλλιμάρμαρο, το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, τα κεντρικά ξενοδοχεία της περιοχής και η πλατεία Συντάγματος.

 Ζητούμε την επείγουσα διενέργεια της κυκλοφοριακής μελέτης που απαιτείται για την αποτελεσματική κυκλοφορία των τουριστικών λεωφορείων μέσα στην περιοχή αυτή και την εκτέλεση επεμβάσεων σε συγκεκριμένα σημεία που θα αποκαταστήσουν τη συνεχή ροή οχημάτων και επισκεπτών.

 Κύριε Περιφερειάρχα, πράγματι, για να πραγματοποιηθεί οποιαδήποτε κυκλοφοριακή ρύθμιση και κάθε άλλη παρέμβαση στους κεντρικούς οδικούς άξονες της ανωτέρω  περιοχής απαιτείται μελέτη και εδώ ακριβώς εμπλέκεται η Περιφέρεια Αττικής ως έχουσα την αρμοδιότητα.

 Παράλληλα, εκτιμούμε ότι τα συμπεράσματα της μελέτης θα αναδείξουν και το τεράστιο έλλειμμα χώρων στάθμευσης για τα τουριστικά λεωφορεία και την ανάγκη κατασκευής ενός κεντρικού χώρου στάθμευσης αυτών των οχημάτων πλησίον της υπο-μελέτη περιοχής, με τη συνδρομή της Περιφέρειας

Πιθανότατα κάποιες  παρεμβάσεις θα χρειαστούν και στο λιμάνι του Πειραιά.

Ως ΓΕΠΟΕΤ – με συσσωρευμένη εμπειρία πολλών δεκαετιών στη μεταφορά επισκεπτών με τουριστικά λεωφορεία – καταθέτουμε αρχικά τις δικές μας  προτάσεις, οι οποίες εκτιμούμε ότι θα αποσυμφορήσουν σημαντικά την βεβαρημένη κατάσταση στην υπό συζήτηση περιοχή.

 Α) Περιοχή Ακρόπολης

Επισυνάπτεται ο Χάρτης των Αθηνών που περιλαμβάνει σήμανση με βέλη με τις προτάσεις μας που εκτιμούμε ότι λύνουν το πρόβλημα με δύο απλές παρεμβάσεις στην κυκλοφορία. Τα σημεία που χρειάζονται παρέμβαση έχουν αριθμηθεί και διευκρινιστεί ώστε να φαίνονται καλύτερα.

Σημείο 1: Είναι ο χώρος πάρκινγκ στο εστιατόριο «Διόνυσος» έναντι της Ακρόπολης που έχει οριστεί από δεκαετίες και έχει διαμορφωθεί με πέτρα με την παρέμβαση αρχιτεκτόνων κτλ ώστε να χρησιμοποιείται για την από-επιβίβαση των επισκεπτών της Ακρόπολης και μόνο για αυτό τον σκοπό. Μετά την αποβίβαση το τουριστικό λεωφορείο θα αναχωρήσει κενό και θα μεταβεί μέσω των οδών Προπυλαίων-Καβαλλότι-Μισαραλιώτου-Βεϊκου-Κολοκοτρώνη-Μινιάκ στον προαύλιο χώρο του θεάτρου της Δώρας Στράτου ή αν έχει εξαντληθεί η χωρητικότητά του θα σταθμεύσει παράπλευρα της οδού Αρακύνθου που είναι χαμηλής διέλευσης ή θα σταθμεύσει προσωρινά στην οδό Βασιλίσσης Όλγας από την πλευρά του Ζαππείου όση ώρα διαρκεί η ξενάγηση στην Ακρόπολη, δηλαδή το μέγιστο δύο ώρες. Έτσι ο χώρος των επτά θέσεων στο πάρκινγκ του «Διόνυσου» θα μείνει ελεύθερος μετά την αναχώρηση του τουριστικού λεωφορείου που θα έχει αποβιβάσει τους τουρίστες για την επίσκεψη της Ακρόπολης, ώστε να βρει κενή θέση το επόμενο λεωφορείο για να επιβιβάσει τους πελάτες και να υπάρχει αδιάλειπτη ροή.

Σημείο 2: Είναι το τόξο από την εκκλησία της Αγίας Σωτήρας μέχρι το μικρό παρκάκι όπου θα μπορούν να σταθμεύουν προσωρινά πολλά πούλμαν.

Σημείο 3: Είναι το πάρκινγκ έξω από το θέατρο της Δώρας Στράτου.

Σημείο 4: Είναι ο περιφερειακός του Φιλοπάππου – Αρακύνθου, Παναιτωλίου, Μουσών και Γαριβάλδη- που αρχίζει από το θέατρο Δώρα Στράτου και ζητούμε να γίνει η μονοδρόμηση μέχρι το εστιατόριο του «Διονύσου» με φορά προς αυτό.

 Σημείο 5: Ο χώρος μπροστά στο άγαλμα της Μελίνας Μερκούρη και

Σημείο 6: Ο χώρος προσωρινής στάσης στη λεωφ. Βασιλίσσης Όλγας

 

Τις ημέρες που υπάρχει μεγαλύτερος αριθμός τουριστικών λεωφορείων και αυτές οι ημερομηνίες είναι με την επίσκεψη των μεγάλων κρουαζιεροπλοίων, τότε προστίθεται και ο χώρος μπροστά στο άγαλμα της Μελίνας Μερκούρη στις αρχές της λεωφ. Συγγρού. Το ίδιο θα ισχύει και εκεί, δηλαδή θα αναχωρεί το τουριστικό λεωφορείο αμέσως μετά την αποβίβαση των τουριστών και θα επανέρχεται για την παραλαβή τους όταν ειδοποιηθεί από τον υπεύθυνο του γκρουπ ή τον ξεναγό.

 Ο τρόπος ειδοποίησης γίνεται μέσω κινητού τηλεφώνου, η ξεναγός θα ειδοποιήσει τον οδηγό του πούλμαν ώστε να φτάσει στην ώρα του, δηλαδή σε περίπου 15 λεπτά που διαρκεί η κάθοδος των τουριστών από την Ακρόπολη μέχρι το χώρο στάθμευσης στο «Διόνυσο» ή αντίστοιχα όταν γίνεται με τα πόδια κάθοδος της Διονυσίου Αρεοπαγίτου έως το άγαλμα της Μελίνας Μερκούρη αν περιμένει εκεί το λεωφορείο. Ο οδηγός κατόπιν επικοινωνίας με την ξεναγό υπολογίζει την απόσταση και ρυθμίζει την ώρα ώστε να φτάσει ταυτόχρονα με το γκρουπ στο σημείο παραλαβής χωρίς καθυστέρηση. Είναι προτιμότερο για την διευκόλυνση και την καλύτερη λειτουργία του χώρου επιβίβασης να περιμένει ο πελάτης και όχι το πούλμαν.

 Σε παλαιότερη επιτόπια επιθεώρηση όλων αυτών των χώρων από-επιβίβασης και στάθμευσης, διαπιστώσαμε ότι οι χώροι που έχουν οριστεί για τα τουριστικά λεωφορεία σε μεγάλο βαθμό –εκτός του σημείου της Μελίνας Μερκούρη και της Δώρας Στράτου- είναι κατειλημμένοι από ΙΧ αυτοκίνητα. Επίσης ένας μικρός αριθμός τουριστικών λεωφορείων δεν τηρεί το χρονοδιάγραμμα προσωρινής στάθμευσης 15 έως 20 λεπτών προς από-επιβίβαση των επιβατών αλλά παραμένει εκεί μέχρι να τελειώσει η ξενάγηση. Και αυτά τα δύο μαζί αποτελούν το μεγαλύτερο πρόβλημα.

  Hενδεδειγμένη λύση κατ’ εμάς είναι η μονοδρόμηση του Περιφερειακού του Φιλοπάππου ώστε η κυκλοφορία να διεξάγεται ομαλά – συγκεκριμένα στο σημείο 4, Αρακύνθου, Παναιτωλίου, Μουσών και Γαριβάλδη –  αυτό δεν επιφέρει καμία αναστάτωση στους περίοικους οι οποίοι όπως και πριν θα μπορούν να παρκάρουν τα αυτοκίνητά τους. Με τη μονοδρόμηση με κατεύθυνση από Δώρα Στράτου προς Ακρόπολη η κίνηση θα γίνεται ομαλά και δεν θα κινδυνεύουν να γρατσουνιστούν τα ΙΧ, όπως συμβαίνει σήμερα. Κυρίως θα σταματήσει η ηχορύπανση και το μποτιλιάρισμα του δρόμου, που μέχρι στιγμής οδηγεί στην αναστάτωση όλης της περιοχής πέριξ της Ακροπόλεως όταν δύο τουριστικά λεωφορεία συναντώνται ταυτόχρονα στον Περιφερειακό και δεν χωράνε να περάσουν.

 Β) Καλλιμάρμαρο

Απαιτείται ολιγόλεπτη στάση έως 15 λεπτά προκειμένου να αποβιβαστούν οι επισκέπτες για τη λήψη φωτογραφιών. Μοναδική λύση η αστυνόμευση ως προς την τήρηση των χρονικών ορίων.

 Γ) Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Δυνατότητα προσωρινής στάσης-στάθμευσης προς από-επιβίβαση των επισκεπτών παραπλεύρως, κατά το μήκος της Βασιλέως Ηρακλείου ή επί της Πατησίων. Συνύπαρξη με αφετηρίες-στάσεις λεωφορειακών γραμμών.

 Δ) Κεντρικά ξενοδοχεία της περιοχής μελέτης

Κανένα εξ’ αυτών δεν έχει την απαιτούμενη υποδομή για στάση των τουριστικών λεωφορείων προς από/επιβίβαση. Μοναδική λύση η αστυνόμευση, η Τροχαία συνεργάζεται πλήρως, επιδεικνύει μεγάλη κατανόηση και έχει παραχωρήσει χρονική περίοδο 15 λεπτών ανά από/επιβίβαση, αρκεί να μην υπάρχει ταυτόχρονα κυκλοφοριακή συμφόρηση στο σημείο.

 Ε) Πλατεία Συντάγματος

Και εδώ είναι ιδιαίτερα βεβαρημένη η κατάσταση, καθώς αποτελεί κόμβο στάσης ανοικτών και κλειστών τουριστικών λεωφορείων και αστικών λεωφορείων, σημείο εξυπηρέτησης πολυτελών ξενοδοχείων και εστία τουριστικού ενδιαφέροντος. Μοναδική λύση η αστυνόμευση, τηρώντας το χρονικό όριο των 15 λεπτών.

 Κύριε Περιφερειάρχα, πάνω από όλα ζητούμε αλλαγή νοοτροπίας ώστε το τουριστικό λεωφορείο – το οποίο αποτελεί αναπόσπαστο κρίκο της τουριστικής αλυσίδας – να μην τελεί υπό διωγμό. Τελούμε εν αναμονή των σχετικών ενεργειών σας.

 

 

Με εκτίμηση,

Ο Πρόεδρος                                                                        Ο Γενικός Γραμματέας

Αριστείδης Μαρίνης                                                                    Γιώργος Τσοπανάς