11/02/2022

Επιστολή προς Πρωθυπουργό με αιτήματα στήριξης του κλάδου των τουριστικών λεωφορείων και γραφείων.

Αθήνα, 11 Φεβρουαρίου 2022

 

ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΕΠΕΙΓΟΝ

 

Προς:     κύριο Κυριάκο Μητσοτάκη, Πρωθυπουργό

 Κοιν:      κύριο Χρήστο Σταϊκούρα, Υπουργό Οικονομικών

               κύριο Κωστή Χατζηδάκη, Υπουργό Εργασίας & Κοινωνικών Υποθέσεων

               κύριο Βασίλη Κικίλια, Υπουργό Τουρισμού

               κύριο Κώστα Καραμανλή, Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών

 Θέμα: Αιτήματα στήριξης του κλάδου των τουριστικών λεωφορείων και γραφείων

 Αξιότιμε Κύριε Πρωθυπουργέ,

Με την παρούσα επιστολή επιθυμούμε να σας ενημερώσουμε για τη δραματική κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει οι επιχειρήσεις τουριστικών λεωφορείων και τα τουριστικά γραφεία την τελευταία διετία λόγω της πανδημίας του κορονοϊού και την ανάγκη λήψης δραστικών μέτρων στήριξης ενός κλάδου που κινδυνεύει με ολική κατάρρευση. Καθώς ο κύκλος εργασιών μας έχει υποχωρήσει τουλάχιστον κατά 70% σε σχέση με το 2019 και δεν προβλέπεται επαναφορά ικανού τμήματος αυτού το επόμενο διάστημα ώστε να μπορέσουμε να ανταποκριθούμε στις υποχρεώσεις μας, ζητούμε τα ακόλουθα μέτρα άμεσης στήριξης και την επίλυση θεσμικών μας αιτημάτων τα οποία αποτελούν συναρμοδιότητα αρκετών Υπουργείων. Αυτά είναι:

Α) Επανάληψη της επιδότησης- αποζημίωσης των τουριστικών λεωφορείων για τη μειωμένη πληρότητα 85%.

- Τα τουριστικά λεωφορεία έχουν λάβει επιδότηση 3.600€ για το δίμηνο Ιουλίου – Αυγούστου 2020 και ζητούμε το μέτρο να επαναληφθεί με βάση αναφοράς το τελευταίο δίμηνο του 2020 ή το πρώτο του 2021,

Β) Μονιμοποίηση του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ 13% στις μεταφορές και μείωση στα ίδια επίπεδα του αντίστοιχου συντελεστή ΦΠΑ στο τουριστικό πακέτο που βρίσκεται στο 24%,

Γ) Μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο πετρέλαιο κίνησης για όσο διάστημα διαρκέσει η πληθωριστική κρίση ή επιστροφή μέρους του ΕΦΚ μέσω συμψηφισμού του με ασφαλιστικές και φορολογικές υποχρεώσεις την επιχείρησης κατά το προσεχές διάστημα. Η επιστροφή του ΕΦΚ μπορεί να πραγματοποιηθεί με διαδικασία ανάλογη της επιστροφής του ΕΦΚ στο πετρέλαιο κίνησης σε βιομηχανικές, βιοτεχνικές και ξενοδοχειακές μονάδες όπου προβλέπεται επιστροφή συγκεκριμένου ποσού ανά χιλιόλιτρο,

Δ) Ένταξη των  ΚΑΔ 49.39 – τουριστικά λεωφορεία και 79.11 – τουριστικά γραφεία σε όλα τα μέτρα στήριξης που σχεδιάζονται για τις καθολικά πληττόμενες επιχειρήσεις και ιδιαίτερα στην απαλλαγή υποχρέωσης επιστροφής της επιστρεπτέας προκαταβολής για τις επιχειρήσεις του κλάδου που εμφάνισαν μείωση τουλάχιστον 50% του κύκλου εργασιών τους, σε σχέση με το 2019,

Ε) Επιδότηση του ενοικίου και παράταση του προγράμματος αναστολής συμβάσεων των εργαζομένων τουλάχιστον μέχρι τον Ιούνιο του 2022 στοχευμένα για τις επιχειρήσεις του κλάδου που υπέστησαν μείωση άνω του 70% του κύκλου εργασιών τους. Καθώς οι μαθητικές εκδρομές έχουν ανασταλεί και ο περιηγητικός τουρισμός- οδικές εκδρομές έχουν πληγεί ανεπανόρθωτα και θα χρειαστούν μήνες για να ανακάμψουν, το επόμενο διάστημα μέχρι το καλοκαίρι είναι κρίσιμο για την επιβίωση των επιχειρήσεών μας,

ΣΤ) Διαγραφή των τόκων και των προσαυξήσεων που δημιουργήθηκαν τα τελευταία δύο χρόνια από ρυθμίσεις φορολογικών και ασφαλιστικών οφειλών που προϋπήρχαν έως 31/12/2019 με το πρόγραμμα των 120 δόσεων και οι οποίες χάθηκαν και δυνατότητα επαναρύθμισης. Αναστολή πληρωμής των νέων υποχρεώσεων που δημιουργήθηκαν κατά τη διάρκεια του κορονοϊού (κορονοχρέη) έως το τέλος του 2022 και μετέπειτα αποπληρωμή τους σε αρκετές δόσεις,

Ζ) Αποκατάσταση της αδικίας που έχει οδηγήσει σε εργαζόμενους δύο ταχυτήτων στον τουρισμό με την ένταξη στο πρόγραμμα πλήρους επιδότησης των ασφαλιστικών εισφορών και των υπαλλήλων επιχειρήσεων τουριστικών λεωφορείων -ΚΑΔ 49.39- καθώς είναι οι μόνοι που έχουν εξαιρεθεί χωρίς να γνωρίζουμε τον λόγο,

Η) Επιδότηση ανανέωσης του στόλου των τουριστικών λεωφορείων στα πλαίσια του καινούριου ΕΣΠΑ μέσω του γενικού απαλλακτικού, καθώς εξαιρέθηκαν από τον Νέο Αναπτυξιακό Νόμο, 

Θ) Ένταξη στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων έτους 2022 και 2023 του ΚΑΔ 49.39 – τουριστικά λεωφορεία για τη διενέργεια επενδύσεων αντικατάστασης στόλου και δημιουργία εγκαταστάσεων στάθμευσης και υποστήριξης τουριστικών λεωφορείων,

Ι) Ένταξη του αποθεματικού που έχουν σχηματίσει οι επιχειρήσεις του κλάδου μας με βάση τις διατάξεις του άρθρου 10 του Ν.2579/1998 και που δεν έχει διανεμηθεί στις νέες διατάξεις του άρθρου 71Γ και φορολόγησή του με συντελεστή 5% χωρίς άλλη επιβάρυνση,

ΙΑ) Απελευθέρωση των υπεραστικών γραμμών της χώρας μέσω προκήρυξης διαγωνισμού βάσει των προβλέψεων του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 1370/2007 περί Δημόσιων Επιβατικών Μεταφορών, η οποία έχει καθυστερήσει υπέρμετρα.

Ζητάμε την άμεση παρουσίαση και κατάθεση του νομοσχεδίου στους φορείς προς διαβούλευση, ώστε να αποκλειστεί το ενδεχόμενο φωτογραφικών διατάξεων που θα καθιστούν τη συμμετοχή στον διαγωνισμό οποιουδήποτε άλλου φορέα πλην των ΚΤΕΛ αδύνατη. Ενδεικτικά, και όπως επιχειρήθηκε κατά το παρελθόν, προαπαιτούμενο εμπειρίας στις υπεραστικές μεταφορές και η διάθεση επιβατικού σταθμού ως κριτήριο συμμετοχής στο διαγωνισμό αποτελεί απολύτως φωτογραφική διάταξη, καθώς τα ΚΤΕΛ είναι τα μόνα που διαθέτουν σταθμούς επιβατών για τους οποίους έχουν λάβει σωρεία επιδοτήσεων, εν αντιθέσει με τους λοιπούς ιδιώτες μεταφορείς,

ΙΒ) Ένταξη και των τουριστικών επιχειρήσεων- τουριστικά λεωφορεία στα δρομολόγια των αστικών συγκοινωνιών Αθηνών και Θεσσαλονίκης –ή όπου αλλού απαιτηθεί- με σκοπό την αποσυμφόρηση του μεταφορικού έργου και την παροχή ποιοτικότερων υπηρεσιών αστικών μεταφορών. Αυτή τη στιγμή έχει πραγματοποιηθεί απευθείας ανάθεση επιλεγμένων αστικών δρομολογίων στα ΚΤΕΛ που αποτελούν ιδιωτικό φορέα, χωρίς να δοθεί το δικαίωμα και στους υπόλοιπους επιχειρηματίες που ασχολούνται με τις μεταφορές και τα τουριστικά λεωφορεία να υποβάλλουν προσφορές. Ζητούμε την αναγνώριση των επιχειρήσεων τουριστικών λεωφορείων ως ισοδύναμους μεταφορικούς φορείς και την άμεση διενέργεια διαγωνισμών για τις αστικές συγκοινωνίες με ίσους όρους για όλους τους συμμετέχοντες,

ΙΓ) Εξομείωση των τελών κυκλοφορίας των τουριστικών λεωφορείων με αυτά των ΚΤΕΛ που είναι 50% χαμηλότερα, αφού και οι δύο αποτελούν μεταφορικούς φορείς που χρησιμοποιούν το ίδιο οδικό δίκτυο,

ΙΔ) Επαναφορά του πρώην άρθρου 28 του νομοσχεδίου του Υπουργείου Τουρισμού –όπως είχε δοθεί σε διαβούλευση- που τροποποιούσε την παράγραφο 2 του άρθρου 1 του Ν.393/76 και προέβλεπε ότι:

«Η κατάρτιση και εκτέλεση προγραμμάτων εκδρομών και περιηγήσεων εντός ή εκτός χώρας, όταν εκτελείται με ιδιόκτητα ή μισθωμένα χερσαία οδικά μεταφορικά μέσα δέκα (10) θέσεων και άνω, διενεργείται αποκλειστικά με ειδικά τουριστικά λεωφορεία δημόσιας χρήσης»,

ΙΕ) κατάργηση του κατ’ εξαίρεση δικαιώματος των ΚΤΕΛ να διενεργούν ημερήσιες εκδρομές μαθητών της Δημόσιας Εκπαίδευσης.

Σύμφωνα με το άρθρο 1 Ν.711/77, παρ. 2β:

«β. Στην περίπτωση ζ` της παρ.1 του παρόντος άρθρου, εκδρομές μαθητών της Δημόσιας Εκπαίδευσης μπορούν, κατ` εξαίρεση, να πραγματοποιούνται και από τα Κ.Τ.Ε.Λ. ή ΡΟΔΑ με ολική μίσθωση, όταν εκτελούνται χωρίς διανυκτέρευση των εκδρομέων και με αφετηρία το νομό της έδρας τους.»

Ως εκ τούτου προτείνουμε την κατάργηση του στοιχείου β΄ της παραγρ. 2 του άρθρου 1, όπως αυτό ισχύει, του ν. 711/1977 (284/Α΄), καθώς στα ΚΤΕΛ έχει δοθεί η δυνατότητα εκτέλεσης και κάθε άλλου είδους μεταφορικού έργου μέσω ανεξάρτητων τουριστικών γραφείων που ο νόμος τους έχει δώσει το δικαίωμα να ιδρύσουν. (Στοιχείο ε΄ της δεύτερης παραγράφου του άρθρου 4 του ν. 2963/2001 ως ισχύει). Με αυτό τον τρόπο οι σχολικές εκδρομές θα μπορούν να διενεργούνται νόμιμα από τα τουριστικά γραφεία των ΚΤΕΛ αλλά όχι από τα ίδια τα ΚΤΕΛ,

ΙΣΤ) Aυστηροποίηση του πλαισίου για την υποκλοπή του έργου των τουριστικών λεωφορείων από ΚΤΕΛ, ΙΧ λεωφορεία κλπ.

Για να μπορέσει ένα λεωφορείο του ΚΤΕΛ να πραγματοποιήσει μεταφορά προσώπων σε συνέδρια, σεμινάρια, πολιτιστικές, αθλητικές και κοινωνικές εκδηλώσεις κ.λπ. μόνο εντός του νόμου ή σε όμορους νομούς και για δρομολόγια χωρίς διανυκτέρευση των επιβατών, απαιτείται απόφαση επιτροπής ανεπάρκειας, σύμφωνα με τις διατάξεις του Νόμου 711/77, άρθρο 1, παρ. 4, ως τροποποιηθείς ισχύει, που είναι και το ορθό.

Αντίθετα σύμφωνα με το άρθρο 9, παρ. 6 του Νόμου 2963/2001 για την αντιμετώπιση ιδιαίτερα αυξημένης επιβατικής κίνησης, επιτρέπεται η μίσθωση από ΚΤΕΛ λεωφορείων από άλλο Κ.Τ.Ε.Λ., στην περιοχή του οποίου παρατηρείται, την ίδια χρονική περίοδο, κάμψη της επιβατικής κίνησης ή τουριστικών λεωφορείων και απαιτείται ένα απλό συμφωνητικό μίσθωσης το οποίο γνωστοποιείται στις αρμόδιες υπηρεσίες των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων  διάρκειας έως έξι (6) μήνες, εκτός αν εξακολουθούν να υφίστανται οι ίδιες συγκοινωνιακές ανάγκες.

Ζητούμε να τροποποιηθεί η υφιστάμενη νομοθεσία ώστε να απαιτείται γνώμη αντίστοιχης επιτροπής για την διαπίστωση της ιδιαίτερα αυξημένης επιβατικής κίνησης με τη συμμετοχή και εκπροσώπου των τουριστικών λεωφορείων,

ΙΖ) Εκκαθάριση του μητρώου αδειών των υφιστάμενων τουριστικών λεωφορείων με χρονικό ορίζοντα τα τέλη του 2022, με υποχρεωτική προσκόμιση βεβαίωσης από τον κατασκευαστή για το έτος κατασκευής του οχήματος. Ενημέρωση του μητρώου αυτού σε πραγματικό χρόνο για τις ακυρώσεις αδειών, ώστε η Πολιτεία να είναι σε θέση να γνωρίζει ανά πάσα στιγμή τον πραγματικό αριθμό τουριστικών λεωφορείων σε κυκλοφορία,

ΙΗ) Άμεση σύσταση κοινής επιτροπής των συναρμόδιων Υπουργείων Τουρισμού και Μεταφορών που θα εισηγηθεί βελτιώσεις στη λειτουργία της δραστηριότητας εκμίσθωσης επιβατηγών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης- ΕΙΧ με οδηγό. Βασικές αρχές που θα πρέπει να υιοθετηθούν είναι η υποχρέωση διάθεσης άδειας οδικού μεταφορέα και η δυνατότητα διενέργειας με το ίδιο όχημα του έργου τόσο της τρίωρης μίσθωσης όσο και του “voucher.

Η υφιστάμενη νομοθεσία ως έχει είναι εξαιρετικά δυσνόητη και αποτρεπτική για την δραστηριοποίηση των ενδιαφερομένων, ενώ οι όποιες παρεμβάσεις θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί στο πρώτο δίμηνο του 2022 ώστε να προλάβουμε την τουριστική περίοδο που σε λίγο αρχίζει.

Κύριε Πρωθυπουργέ, ελπίζουμε να δείξετε για άλλη μια φορά γρήγορα αντανακλαστικά για την επίλυση των άνωθεν δίκαιων αιτημάτων μας.