07/03/2013

Κανονισμός (ΕΕ) αριθ. 181/2011 – Δικαιώματα των επιβατών λεωφορείων και πούλμαν

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΜΕΛΩΝ

Από την περασμένη Παρασκευή 1/3/2013 εφαρμόζεται ο κανονισμός (ΕΕ) αριθ. 181/2011 (επισυνάπτεται) σχετικά με τα δικαιώματα των επιβατών λεωφορείων και πούλμαν, καθορίζει τα βασικά δικαιώματα των ταξιδιωτών και επιβάλλει υποχρεώσεις στις επιχειρήσεις λεωφορείων και πούλμαν και στους διαχειριστές τερματικών σταθμών όσον αφορά την ευθύνη τους προς τους επιβάτες.
Στον κανονισμό καθορίζονται δικαιώματα παρόμοια με εκείνα που ισχύουν για τους επιβάτες αεροπορικών, σιδηροδρομικών και πλωτών μεταφορών. Εφαρμόζεται σε επιβάτες που ταξιδεύουν σε τακτικές γραμμές αλλά και έκτακτες. Τις τελευταίες αφορούν τα άρθρα 1 έως 8. Στα νέα αυτά δικαιώματα συγκαταλέγονται τα ακόλουθα:
Κόμιστρα και άλλοι όροι σύμβασης χωρίς διάκριση λόγω εθνικότητας
Μη διακριτική μεταχείριση ατόμων με αναπηρία ή με μειωμένη κινητικότητα. Συγκεκριμένα, παροχή δωρεάν βοήθειας σε καθορισμένους τερματικούς σταθμούς λεωφορείων και επί λεωφορείων και πούλμαν, καθώς και χρηματική αποζημίωση σε περίπτωση απώλειας ή φθοράς του εξοπλισμού μετακίνησής τους
Επαρκής και εύκολα προσιτή πληροφόρηση όλων των επιβατών πριν από το ταξίδι τους και κατά τη διάρκειά του, καθώς και παροχή γενικών πληροφοριών σε τερματικούς σταθμούς λεωφορείων και στο διαδίκτυο όσον αφορά τα δικαιώματά τους.

Επιστροφή ολόκληρου του αντιτίμου ή μεταφορά με άλλο δρομολόγιο σε περίπτωση υπεράριθμων κρατήσεων, ματαίωσης ή καθυστερημένης αναχώρησης άνω των 2 ωρών από την προγραμματισμένη ώρα αναχώρησης (ισχύει μόνο για ταξίδια απόστασης άνω των 250 χλμ.)
Δικαίωμα αποζημίωσης ανερχόμενης στο 50% της τιμής του εισιτηρίου, επιπλέον της επιστροφής ολόκληρου του αντιτίμου σε περίπτωση υπεράριθμων κρατήσεων, ματαίωσης ή καθυστερημένης αναχώρησης άνω των 2 ωρών από την προγραμματισμένη ώρα αναχώρησης, αν η επιχείρηση λεωφορείων και πούλμαν δεν παρέχει στον επιβάτη το δικαίωμα να επιλέξει μεταξύ επιστροφής του αντιτίμου ή μεταφοράς με άλλο δρομολόγιο (ισχύει μόνο για ταξίδια απόστασης άνω των 250 χλμ.)
Επαρκής βοήθεια (ελαφρά γεύματα, γεύματα, αναψυκτικά, καθώς και, εάν χρειάζεται, κατάλυμα) σε περίπτωση ματαίωσης ή καθυστερημένης άνω των 90 λεπτών αναχώρησης όταν πρόκειται για ταξίδι διάρκειας άνω των τριών ωρών (ισχύει μόνο για ταξίδια απόστασης άνω των 250 χλμ.)
Αποζημίωση για θάνατο, τραυματισμό, απώλεια ή φθορά αποσκευών που προκαλείται από οδικά ατυχήματα
Κάλυψη άμεσων πρακτικών αναγκών των επιβατών σε περίπτωση ατυχήματος.
Κατόπιν επικοινωνίας που είχαμε με το Υπουργείο Μεταφορών, μας ενημέρωσαν πως προσανατολίζονται στην υποβολή αιτήματος εξαίρεσης όσον αφορά τις τακτικές γραμμές εσωτερικού καθώς και τις Διεθνείς Τακτικές Λεωφορειακές Γραμμές με τρίτες χώρες, επειδή σημαντικό μέρος των τελευταίων πραγματοποιείται εκτός Ένωσης. Επίσημη ενημέρωση θα σταλεί από την αρμόδια διεύθυνση.

Παράλληλα είμαστε σε διαβούλευση με τον ασφαλιστικό μας συνεταιρισμό για τα νέα δεδομένα που εισάγει ο κανονισμός, ιδιαίτερα στο σκέλος αποζημίωσης των επιβατών και σας ενημερώνουμε ότι ήδη η Γενική Πανελλαδική Συν.Π.Ε. (www.genikipanelladiki.gr) παρέχει, σε συνεργασία με κορυφαίες αντασφαλιστικές εταιρίες του εξωτερικού, ασφαλιστικά προγράμματα υψηλού επιπέδου στους ασφαλισμένους – μέλη της πλήρως προσαρμοσμένα στις απαιτήσεις του εν λόγω κανονισμού στον τομέα του θανάτου ή τραυματισμού επιβατών του λεωφορείου σε περίπτωση ατυχήματος. Ειδικά σε ότι αφορά την αποζημίωση για φθορά ή καταστροφή αποσκευής επιβάτη λεωφορείου, είναι η μοναδική ασφαλιστική επιχείρηση στην Ελλάδα που ήδη εδώ και πολλά χρόνια παρέχει την κάλυψη αυτή. Σύντομα δε, θα παράσχει προγράμματα που θα αντιμετωπίζουν ασφαλιστικά την ανάγκη κάλυψης άμεσων πρακτικών αναγκών των επιβατών των λεωφορείων, σε περίπτωση ατυχήματος.

Με εκτίμηση,

Ο Πρόεδρος
Μάριος Τριβυζάς

Ο Γενικός Γραμματέας
Αλέξανδρος Γασπαράτος